Koulutusteknologian maisteriohjelma
Koulutusteknologian maisteriohjelmasta valmistuneilla on vahva tietotekninen käytännön osaaminen. He ovat tietotekniikan opetuksen ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön ammattilaisia. Heillä on hyvät valmiudet työskennellä eri koulutusasteiden oppilaitoksissa tai liike elämän koulutus- ja asiantuntijatehtävissä. Maisteriohjelmasta valmistuneet osaavat hyödyntää ja kehittää teknologioita tutkimusperusteisesti yksilöiden ja yhteisöjen oppimisen tueksi. Heillä on erinomaiset valmiudet integroida pedagogisia ja teknologisia näkökulmia sekä arvioida, soveltaa ja kehittää alaan liittyviä menetelmiä ja teknologioita. Opinnoissa voi suuntautua joko tietotekniikan aineenopettajaksi, koulutusteknologian pedagogiseksi erityisasiantuntijaksi tai koulutusteknologian tekniseksi erityisasiantuntijaksi.
Opiskelussa korostuu tietotekniikan ja oppimisen teorian sekä käytännön yhteys, ja opintoihin sisältyy käytännön harjoittelua. Koulutusteknologian asiantuntijana teet merkityksellistä, vahvasti tulevaisuuteen suuntautuvaa ja vaikuttavaa työtä, joka on monipuolista ja haastaa joka päivä myös oppimaan uutta – niin teknologiasta kuin oppimisesta.
Opinnot koostuvat pääasiassa koulutusteknologian opinnoista, jotka on mahdollista suorittaa joustavasti, itsenäisesti ja monimuotoisesti. Lisäksi opintoihisi sisältyy muiden aineiden opintoja. Tutkintoon kuuluu myös yleisopintoja, jotka antavat sinulle valmiuksia tiedeyhteisössä ja työelämässä toimimiseen. Osan opinnoista voit suorittaa ulkomailla opiskelijavaihdon aikana.
Aineenopettajaksi tähtäävät
Koulutusohjelmassa voi suuntautua erillisen soveltuvuuskokeen kautta yleissivistävien oppilaitosten tietotekniikan aineenopettajan tehtäviin, jolloin tutkintoon sisältyy opettajan pedagogiset opinnot sekä valinnaisia muiden opetettavien aineiden opintoja. Tietotekniikan aineenopettajat sijoittuvat opettajiksi perusopetuksen 7.–9. luokille, lukioihin, ammatillisiin oppilaitoksiin, vapaaseen sivistystyöhön sekä korkeakouluihin.
Opettajan työ on monipuolinen asiantuntija- ja ihmissuhdetyö, jonka keskiössä on yksilöiden ja ryhmien oppimisen ohjaaminen ja arviointi sekä kasvun ja kehittymisen tukeminen. Sitä ohjaa eettinen sitoutuminen oppijoiden ainutlaatuisuuden ja tuen tarpeiden huomioimiseen sekä ymmärrys jokaisen oppijan oikeudesta hyvään opetukseen. Opetus- ja kasvatustyö tapahtuu useimmiten vuorovaikutustilanteissa, joissa opettaja ja oppijat osallistuvat aktiivisesti tiedon ja osaamisen jakamiseen ja rakentamiseen. Opettajalla on merkittävä vastuu myönteisen ja turvallisen oppimisympäristön luomisesta.
Opettajan työ sopii henkilöille, joilla on kykyä toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti, tunnistaa ja säädellä tunteita ja ilmaista niitä tarkoituksenmukaisesti sekä lähestyä ongelmia ratkaisukeskeisesti. Opettajan työssä toimimista edesauttavat hyvät lukemisen ja kirjoittamisen taidot, tiedon omaksumisen ja toiminnan suunnittelun taidot, paineensietokyky ja stressinsäätelytaidot sekä sitoutuminen oman ammattitaidon arviointiin, ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Opettajan työ edellyttää myös hyviä valmiuksia yhteistyöhön huoltajien sekä muiden opettajien, henkilöstön ja asiantuntijoiden kanssa.
Lähde: Opintopolku
Seuraavat toteutukset
Hakeminen
Koulutukseen haetaan valtakunnallisessa yhteishaussa osoitteessa opintopolku.fi.
Tutkinto / todistus
Filosofian maisteri
Opiskelijaystävällinen Jyväskylä
Jyväskylän yliopisto on Suomen suurimpia ja monialaisimpia tiedeyliopistoja, jonka avoin ja avarakatseinen yhteisö etsii ja löytää vastauksia tämän päivän ja huomisen kysymyksiin. Meillä voit opiskella yli sataa oppiainetta ja yhdistellä lukuisista vapaavalintaisista opinnoista poikkitieteellisen ja juuri itsesi näköisen yhdistelmän. Olemme...
Lue lisää oppilaitoksesta Jyväskylän yliopisto ja katso koulutustarjonta täältä