Etsi koulutusta 👉

01 heinä 2010
KYSYMYS
Hei Studentum,
olen juuri valmistunut sairaanhoitajaksi. Haaveilen kuitenkin jatko-opinnoista ja lähinnä lääkärin ammatista. Voinko hakea sairaanhoitajan tutkinnollani yliopistoon lukemaan lääketiedettä? Toisin sanoen onko olemassa oikotietä lääkärin ammattiin, kun hallussani on jo yksi hoitoalan ammatti?

Lääkärin ammatista haaveileva

Vastaus

28 elo 2019

Hei,

Lääketieteellisen koulutuksen hankkimiseen ei valitettavasti ole "oikotietä" eikä sairaanhoitajatutkinnostasi ole välitöntä hyötyä lääketieteelliseen koulutukseen hakeutuessasi. Vuonna 2003 voimaan tullut sairaanhoitajien ns. muuntokoulutukseen ei enää ole mahdollista hakea. Mikäli haluat lääkäriksi, sinun on siis haettava keväällä yliopistohaussa lääketieteelliseen tiedekuntaan ja aloitettava lääketieteen opinnot muiden hakijoiden tavoin alusta.

Toki sairaanhoitajatutkinnon mukanaan tuoma ammattitaitosi hyödyttää sinua opiskeluissa ja valintakokeeseen valmistautumisessa, helpottuuhan asioiden ymmärtäminen, kun olet jo opiskellut alaa.

Onnea pääsykokeisiin!

Tilaa uutiskirje
Tilaa uutiskirjeemme ja pysy kärryillä! Saat mm. tietoa hakuajoista ja vinkkejä opiskelupaikan valintaan.
Näin sivustomme toimii
NÄIN SIVUSTOMME TOIMII